Zaparcia w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

Sie 10, 2020 | Ciąża

Zaparcia w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

Zaparcia w ciąży to problem, z którym kobiety borykają się najczęściej już od II trymestru. Ciąża to oczywiście piękny czas, ale niestety wtedy jesteśmy szczególnie narażone na takie dolegliwości. 🙂 

Skąd biorą się zaparcia w ciąży? Naszymi winowajcami są przede wszystkim hormony – mamy znacznie podwyższony poziom progesteronu, co z kolei prowadzi do rozluźnienia przewodu jelitowego. Co jeszcze na to wpływa? Powiększająca się macica! Na te czynniki oczywiście nie mamy wpływu. Są również inne przyczyny zaparć w ciąży, z którymi jak najbardziej możemy się uporać i o nich będzie dzisiejszy tekst. Zapraszamy do lektury! 

Co to są zaparcia? 

Zacznijmy jednak od tego, czym właściwie są zaparcia? O zaparciach możemy mówić wtedy, kiedy towarzyszą nam problemy z wypróżnianiem się – dzieje się to zbyt rzadko, czyli mniej niż 3 razy w tygodniu lub też jest to nieprzyjemne, bolesne, sprawia trudność.

Co więcej, na co dzień towarzyszy nam też uczucie ciężkości, wzdęcia i twarde podbrzusze. Zalegające w jelitach resztki dają nam się we znaki! Zaparcia mają również swoją przykrą konsekwencję, której wszystkie chciałybyśmy uniknąć – hemoroidy, czyli żylaki odbytu. Dla uniknięcia takiego dyskomfortu naprawdę warto porządnie o siebie zadbać! 

Przyczyny zaparć w ciąży

Wspominaliśmy, że przyczyną zaparć w ciąży są przede wszystkim hormony i powiększająca się macica. I tak – czego byśmy nie zrobiły, na to absolutnie nie mamy wpływu. Jednak są czynniki, które jak najbardziej możemy kontrolować. Są to: nasza dieta i poziom aktywności fizycznej!

Przede wszystkim nieregularne i ciężkostrawne posiłki, w towarzystwie gazowanych napojów powinny być tym, czego jak ogień powinnyśmy unikać. Zaparcia da się zwalczyć, musimy być jednak uzbrojone w upór i konsekwencję. Co więcej, na dietę należy zwracać uwagę już od I trymestru. Im szybciej zaczniemy o siebie dbać, tym słabiej (jeśli w ogóle!) dokuczać nam będą zaparcia. Co ciekawe – zaparcia powodować może również żelazo, spożywane w przypadku anemii w ciąży. W takim wypadku tym uważniej powinnyśmy zwracać uwagę na to, co jemy! 

Jeśli chodzi o poziom aktywności fizycznej w ciąży – tutaj też powinnyśmy zacząć od tego, by był regularny. Tutaj jednak wyłącznie od Ciebie i Twojego samopoczucia zależy, jaka intensywność i częstotliwość oraz jakie treningi sprawdzą się w Twoim przypadku. W ciąży powinnyśmy być szczególnie ostrożne. I pamiętaj – 20 czy 30 minut spaceru to też trening! 🙂 Z pewnością też znajdziesz kogoś, kto chętnie będzie Ci towarzyszyć. 

Sposoby na zaparcia w ciąży 

Tutaj zaczniemy od tego, czego absolutnie nie stosować. W ciąży bez uprzedniej konsultacji z lekarzem należy unikać różnego rodzaju środków przeczyszczających. Mogą mocno podrażnić jelita, prowadząc do przykrych konsekwencji. 

Co jednak wolno nam robić? Tu się powtórzymy – dbać o dietę i odpowiedni dla nas poziom aktywności fizycznej. Przede wszystkim starajmy się spożywać produkty bogate w błonnik (kobieta w ciąży powinna spożywać od 20 do 40 g błonnika na dobę) i pić do 2,5 litra płynów dziennie. Większość powinna stanowić woda – oczywiście niegazowana! 🙂 

Zaparcia powinny przestać nam dokuczać, gdy całkowicie odstawimy gazowane napoje. Jak wszystkie wiemy, te są szkodliwe dla całego naszego organizmu i zrezygnowanie z nich w każdym momencie życia (nie tylko w ciąży) na pewno przyniesie za sobą miłe rezultaty. Ciąża jednak też rządzi się swoimi prawami i nie powinnyśmy obwiniać się w przypadku, kiedy raz na jakiś czas zdarzy nam się trochę wypić – ale właśnie: raz na jakiś czas, niezbyt często! 🙂 Przede wszystkim jednak powinnyśmy unikać – może znaleźć coś, co nam tak samo smakuje, a jest zdrowsze? 

Unikajmy również produktów z dużą ilością tłuszczów odzwierzęcych i węglowodanów. Warto również całkowicie porzucić słodycze. Czekolada zdecydowanie powinna pójść w odstawkę. Jeśli zaparcia są szczególnie uciążliwe nie odkładaj na później konsultacji z lekarzem! 

Jeśli chodzi o wysiłek fizyczny, ważne jest, aby był regularny. Dostosowany do Ciebie i Twojego stanu zdrowia, nieobciążający stawów. Warto zacząć nawet już od wyżej wspomnianych spacerów! 

Dieta przy zaparciach – co warto jeść? 

Jeszcze raz powtórzymy – najważniejszy jest błonnik! Warto wspomnieć, że błonnik to nie jedna, ale grupa substancji pochodzenia roślinnego, które nie są trawione przez nasz układ pokarmowy. Oprócz pomocy przy zaparciach ma mnóstwo innych, wspaniałych funkcji, mających niemałe znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu i zdrowia. Przede wszystkim sprawia, że nasz organizm w mniejszym stopniu wchłania cholesterol, obniża ciśnienie tętnicze krwi. Co więcej, spowalnia rozkład węglowodanów – obniża też stężenie glukozy we krwi. Obniża również zapotrzebowanie na insulinę. Zmniejsza też uczucie głodu – jeśli więc mamy problem z podjadaniem, odpowiednia ilość błonnika w diecie powinna nam pomóc. Błonnik przyczynia się również do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych! 

Jakie produkty są więc w niego bogate? Po pierwsze, te z pełnego przemiału. Czyli pełnoziarniste makarony, pieczywo i ryż, kasza gryczana, jęczmienna. Otręby są produktem bardzo bogatym w błonnik, dlatego tych powinnyśmy przyjmować maksymalnie łyżkę dziennie.  Świeże owoce i warzywa będą również bardzo pomocne tak jak przygotowane z nich soki. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na jabłka, czarne porzeczki, grejpfruty, kiwi, maliny, fasolkę szparagową, buraki, zielony groszek, bób, brokuły, kapustę włoską. Suszone owoce również są znane z wysokiej zawartości błonnika, warto więc do diety włączyć suszone morele, jabłka, śliwki i rodzynki. 

Nie zapominajmy również o orzechach! To kaloryczna przekąska, ale bogata w wiele składników odżywczych. Włączmy więc do diety orzechy laskowe, arachidowe i włoskie, a także migdały.

Z zaparciami pomaga również picie jogurtów i kefirów czy kwaśnego mleka – są to naturalnie fermentowane napoje

Woda jest też podstawą – nie tylko w wypadku zaparć. W ciąży znacznie wzrasta zapotrzebowanie na wodę! Musimy więc dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Nie zapominajmy o delikatnych herbatach ziołowych i owocowych! Do wody można dodać również miód i cytrynę. Taką mieszankę warto wypić na czczo – z pewnością pomoże przy zaparciach! 

Co więcej – kawa również pomaga, z tą jednak należy uważać ze względu na dużą zawartość kofeiny! 

Sport – jakie ćwiczenia pomogą na zaparcia w ciąży? 

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia. W ciąży jest równie istotna, z tym że w delikatniejszej wersji, dostosowanej do naszego stanu zdrowia i samopoczucia. Wybierając odpowiednią dla nas aktywność fizyczną powinnyśmy przede wszystkim słuchać swojego ciała i absolutnie się nie nadwerężać. 

Jakie ćwiczenia są bezpieczne w ciąży? Wiele kobiet chwali sobie basen. Jest też również rekomendowany przez lekarzy, ponieważ nie obciążamy stawów. Warto również spacerować. Bezpieczny i wręcz wskazany jest delikatny fitness, pilates i joga. Delikatne ćwiczenia rozciągające zdecydowanie poprawią nasze samopoczucie i pomogą przy różnego rodzaju dolegliwościach. Jeśli o jogę w ciąży chodzi, oprócz tego, że wspaniale wpływa na nasze ciało, jest również zbawienna dla naszego umysłu. 🙂 

Ćwicz regularnie – tyle, ile potrzebujesz – tyle, w jakim stopniu pozwala Twoje ciało. Nie obawiaj się przerwać ćwiczeń w trakcie, gdy poczujesz się odrobinę gorzej. Pamiętaj przede wszystkim o własnym zdrowiu! 

Podsumowanie

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna mogą znacząco wpłynąć na poprawę naszego samopoczucia, kondycji i zdrowia. Przy zaparciach jest to szczególnie istotne. Da się je zwalczyć, jednak musimy być wyjątkowo uparte i konsekwentne! Jednak jak wszystkie wiemy – na pewno warto, a dobrze się odżywiając i ćwicząc nie tylko walczymy z zaparciami – dbamy o zdrowie nasze i rozwijającego się w nas maleństwa. Zdrowy styl życia zaprocentuje w każdym innym aspekcie, nie tylko w przypadku zaparć! 🙂 

Zachęcamy Was do zapoznania się z resztą naszych artykułów! Pamiętajcie też, że z przyjemnością odpowiemy na wszystkie Wasze pytania i wątpliwości! 

https://portalciazy.pl/dolacz/